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Medieval Western eschatology was built on the basis of Holy Scripture and has undergone significant changes over the centuries. The witness of the first Christians shows that the advent of the Parousia, the object of their hope, is first of all envisaged by believers as the hope of inner and spiritual liberation, but also as an exterior and historical one.

The dissociation of these two aspects could induce, over the course of the development of the eschatological discourse, attempting to reduce their relationship to that of a logical relationship, supposed to allow them to be deduced from one of the other. It is in this way that eschatology was able to generate a teleology and that the discourse of theology was able to give way to a set of philosophemes bearing on “the end of History”.

The contributions brought together in this collective work aim at examining the historical stages of this mutation of the eschatological discourse, according to various thematic approaches (theology, history of the Church, history of art, philosophy, etc.), seeking to shed light on the turn taken in the Renaissance and the question of the emergence of modernity.


Contents

Introduction

  • Édouard Mehl et Christian Trottmann : Prolégomènes à l’histoire de la fin des temps

I. Ambivalence de l’eschatologie médiévale 

  1. L’espérance et son objet
  • Philippe Vallin (Université de Strasbourg) : Le défi de penser l’irrévocable dans le temps humain des révocations : la notion de Dieu comme fin dans la Somme contre les gentils de Thomas d’Aquin
  • Géraldine Roux (Institut universitaire européen Rachi, Troyes) : Contre les apocalypses. Maïmonide et la sécularisation de l’eschatologie juive
  • Luc Bergmans (CESR, Sorbonne Université) : Ultimes reflets. Comment les primitifs flamands nous disent leurs quatre vérités sur les fins dernières
  • Matthieu Arnold (Université de Strasbourg) : « Viens, cher Dernier Jour ! » : l’attente de la fin des temps chez Martin Luther
  1. La menace eschatologique : stratégies de temporisation
  • Pascale Bermon (CNRS, UMR 8584, PSL) : A Global Warming Before the Last Judgment? The Conflagration (Diluvium ignis) in 12th to 14th Century Latin Philosophy and Theology
  • Andrea Tagliapietra (Università Vita-Salute San Raffaele – Milano) : Dispositio novi ordinis pertinens ad tertium statum : Joachim de Flore et l’avant-dernier temps de l’histoire
  • Tara Arrouet (Université de Strasbourg) : Théologie et politique : le De Antichristo de Jean Quidort de Paris
  • Bruno Pinchard (Université de Lyon III) : L’Apocalypse contenue : sur Le chien de justice et autres figures eschatologiques chez Dante

II. Eschatologie et cosmologie au tournant de la Renaissance

  1. Inflexions anthropologiques de l’eschatologie
  • Christian Trottmann (CNRS, CESR, Université de Tours) : Trois témoins de l’évolution des discours sur l’eschatologie à la Renaissance : Denys le Chartreux, Nicolas de Cues et Charles de Bovelles
  • Fosca Mariani (Université de Tours / CESR de Tours) : « Pas encore et pourtant déjà » : l’identité eschatologique selon Marsile Ficin
  • Olivier Ribordy (Université de Vienne) : Fin du monde et fins dernières. Diversité des horizons eschatologiques de Pierre d’Ailly à Francisco Suárez
  1. Questions sur la prédictibilité de l’échéance historique
  • Philippe Debroise (Université de Paris) : Un nouvel âge de la variation ? Prophétie et eschatologie chez Nicole Oresme
  • Jean-Patrice Boudet (Université d’Orléans) et Marianne Zentz (Sorbonne Université) : Astrologie et eschatologie au xve siècle : la Prenosticatio de Jean de Bruges (1444)
  • Miguel Ángel Granada (Université de Barcelone) : Andreas Osiander’s Eschatology: From the Nürnberger Ratschlag (1524) to the Coniecturae de ultimis temporibus ac de fine mundi (1544)

III. Les Temps modernes, époque de l’accomplissement ?

  1. Nouvelles conceptions de la mondialité
  • Laura Ackerman Smoller (University of Rochester) : Looking for the End in Late Medieval Germany: Wolfgang Aytinger’s Commentary on Pseudo-Methodius
  • Édouard Mehl (Université de Strasbourg) : Eschatologie et histoire dans le De novo orbe (1619) et le De conversione Hebraeorum (1620) de Christoph Besold
  • Manuel Lazaro Pulido (Université Complutense de Madrid) : Un temps eschatologique nouveau pour un monde nouveau. L’Apocalypse Nouvelle du bienheureux Amadeo de Silva
  1. L’actualité du futur et l’entrée dans le temps de la fin
  • Gwladys Le Cuff (Sorbonne Université) : Quæ erant abscondita sunt manifesta : la vision du bienheureux Amadeo da Silva par Pedro Fernàndez de Murcia et la demeure des élus selon l’Apocalypsis nova
  • Saverio Ricci (Universita degli Studi della Tuscia) : La prophétie politique de Tommaso Campanella : apocalypse et mondialisation